Świąteczne zwyczaje zakupowe – jak to wygląda w różnych krajach?

Świąteczne zwyczaje zakupowe – jak to wygląda w różnych krajach?

Jakie są zwyczaje zakupowe w święta? Jak konsumenci zamierzają je spędzić i co się dla nich w tym czasie liczy? Fińska firma Ferratum przeprowadziła 11. międzynarodowe badanie preferencji zakupowych.

Ferratum Group, globalny usługodawca mobilnych usług finansowych, przepytał klientów w 14 krajach, by przeanalizować ich zachowania dotyczące wydawania pieniędzy w okresie świątecznym. W ankiecie wzięło udział ponad 31 000 gospodarstw domowych, które podzieliły się swoimi planami na święta, zwyczajami w zakresie wydatków i postanowieniami.

Płatności w Internecie

W ostatnich latach coraz więcej ludzi przekonuje się do zakupów w sieci. To samo dotyczy usług bankowych. Jedynie w Bułgarii bankowość internetowa nie cieszy się dużą popularnością – w tym kraju preferuje ją jedynie 43% ankietowanych. Inne kraje doceniają ją bardziej – korzysta z niej co najmniej 67% respondentów Aż pięć krajów zanotowało wynik powyżej 80%: Szwecja i Holandia (każdy z wynikiem 91%), Kanada, Australia i Wielka Brytania. Jeśli zaś chodzi o zakupy online, to w 2019 roku na czele krajów preferujących ten sposób załatwiania sprawunków znajdowała się Wielka Brytania z wynikiem 38% ankietowanych. Kolejne miejsca należą do Holandii (30%) i Szwecji (29%). Tradycyjne sklepy wybierają przede wszystkim mieszkańcy Bułgarii, Estonii, Chorwacji i Łotwy.

Gdzie wydaje się najwięcej?

Ankieta wykazała, że Brazylijczycy w porównaniu z przedstawicielami innych krajów są wręcz rozrzutni – zamierzają przeznaczyć na święta aż 91% swoich miesięcznych przychodów. To bardzo dużo, biorąc pod uwagę, że w będącej na 2. miejscu Polsce zanotowano wynik 36%. Kolejne pozycje na liście zajmują Australia, Hiszpania i Rumunia, gdzie planuje się wydać na święta 34% miesięcznych przychodów. Jeśli zaś porównać poziom wydatków z rokiem ubiegłym, to okazuje się, że 21% rodzin na całym świecie planuje, że będą one wyższe, 38% ankietowanych chce wydać mniej, zaś 42% postara się utrzymać wydatki na tym samym poziomie, co w roku 2018. Aby sfinansować święta, 53% badanych zamierza ograniczyć się do własnych oszczędności. Pozostali zamierzają skorzystać z pożyczki przez internet w Ferratum (24%), banku (19%) lub innym przedsiębiorstwie (4%).

Na co wydaje się najwięcej?

Z badania wynika, że największą popularnością w większości krajów cieszą się ubrania, gdyż wydaje się na nie średnio 13% dochodów. Co więcej, należą do nabytków najpopularniejszych – są numerem jeden na liście zakupów w 12 z 14 badanych krajów. Są tylko dwa wyjątki. Jednym z nich jest Polska, gdzie najwięcej pieniędzy wydaje się na słodycze, oraz Łotwa, której mieszkańcy najwięcej wydają na imprezy sportowe.

Świąteczne podróże

W Brazylii, a więc w kraju, w którym na święta wydaje się najwięcej, najczęściej też planuje się podróże w tym okresie – tak zamierza ten czas spędzić 31% respondentów. Podróże są też sposobem na święta Rumunów i Australijczyków – w każdym z tych krajów na ten cel przeznaczy się 25% wydatków świątecznych. Jeśli podróżować, to nowocześnie – spory jest udział osób, które chcą płacić za usługi kartą. Na czele chętnych na tę formę płatności znajdują się Szwedzi (71%), Brytyjczycy i Norwegowie (po 64%).

Ankieta wykazała znaczne różnice w kwestii skłonności do wydawania pieniędzy na hotele. Na przykład Australijczycy i Kanadyjczycy stawiają na wygodę i w związku z tym chętnie zapłacą nawet po 100 euro za noc w hotelu, za to mieszkańcy Europy, zwłaszcza Rumuni i Estończycy, decydują się raczej na Airbnb i podobne serwisy.

Źródło: https://www.ferratumbarometer.com/pl/

Wartości świąteczne

Co jest najważniejsze w święta? Według aż 64% respondentów ze wszystkich krajów w okresie świątecznym liczy się głównie czas spędzony z rodziną i bliskimi. Znacznie niżej znalazły się prezenty i kultywowanie tradycji. Najmniej ważna okazała się możliwość uprawiania sportów zimowych (2%), natomiast dla zaledwie 4% ankietowanych święta to czas jak każdy inny.

Postanowienia noworoczne

Ankietowani zwracali uwagę przede wszystkim na to, że w przyszłym roku mają zamiar spędzać czas z bliskimi (23%). Dalej wskazywali na takie plany jak remont domu (15%) i więcej podróży (12%). 11% respondentów zdecydowało się zwiększyć aktywność i rozpocząć zdrowszy tryb życia.

Obecne badanie Ferratum było 11. edycją ankiety wykonywanej co 6 miesięcy przez Ferratum Group. Kolejne badanie odbędzie się w okresie wakacji letnich. Ankiety są anonimowe i wykonywane za pomocą kwestionariusza online.

Kategoria: Finanse
Dodaj komentarz